آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی
شاید شما هم مثل بسیار افراد دیگر از جمله خود من، وقتی به یک وب سایت یا فروشگاه آنلاین در اینترنت برخورد میکنید، خیلی سریع ایده ساخت فروشگاه اینترنتی به سراغتان میآید و ایده پردازی و توسعه آن را در ذهن خود پرورش میدهید. شکی ندارم که در مورد بسیاری از شما این موضوع اتفاق میافتد و فقط به من محدود نیست. بنابراین شروع به جستجو در اینترنت برای آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی رایگان میکنید و با حجم بسیار زیادی از مقالات و روشهای گوناگون برای ایجاد فروشگاه اینترنتی مواجه میشوید. شاید همین موضوع ایجاد فروشگاه اینترنتی باعث شود که یک سردرگمی به سراغ شما آماده و مات و مبهوت در بین انتخاب گزینههای بسیار زیادی که وجود دارد بمانید و در انتها به همین دلیل به طور کلی قید زدن یک فروشگاه آنلاین را بزنید.
از آنجایی برخی از افراد همواره در شبکههای اجتماعی و پیام رسانها این سوال را دارند که برای ساختن فروشگاه اینترنتی از چه سیستمی استفاده کنیم تصمیم گرفتم که با جستجو در اینترنت و روشهای مختلفی که برای ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه ای و معرفی انواع فروشگاه ساز آنلاین وجود دارد یک آموزش جامع و کاملی به صورت سیر تا پیاز ساخت فروشگاه اینترنتی را تهیه کنم که از آن برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی رایگان استفاده کنید. در این آموزش سعی کردهام تا کلیه مراحلی که باید برای ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس یا بدون وردپرس استفاده کنید را شرح دهم. در انتها نیز مقایسهای بین بهترین فروشگاه سازهای رایگان انجام میدهیم تا در نهایت تصمیم درست را برای ساختن فروشگاه آنلاین خود بگیرید.
شاید شما هم مثل بسیار افراد دیگر از جمله خود من، وقتی به یک وب سایت یا فروشگاه آنلاین در اینترنت برخورد میکنید، خیلی سریع ایده ساخت فروشگاه اینترنتی به سراغتان میآید و ایده پردازی و توسعه آن را در ذهن خود پرورش میدهید. شکی ندارم که در مورد بسیاری از شما این موضوع اتفاق میافتد و فقط به من محدود نیست. بنابراین شروع به جستجو در اینترنت برای آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی رایگان میکنید و با حجم بسیار زیادی از مقالات و روشهای گوناگون برای ایجاد فروشگاه اینترنتی مواجه میشوید. شاید همین موضوع ایجاد فروشگاه اینترنتی باعث شود که یک سردرگمی به سراغ شما آماده و مات و مبهوت در بین انتخاب گزینههای بسیار زیادی که وجود دارد بمانید و در انتها به همین دلیل به طور کلی قید زدن یک فروشگاه آنلاین را بزنید.
از آنجایی برخی از افراد همواره در شبکههای اجتماعی و پیام رسانها این سوال را دارند که برای ساختن فروشگاه اینترنتی از چه سیستمی استفاده کنیم تصمیم گرفتم که با جستجو در اینترنت و روشهای مختلفی که برای ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه ای و معرفی انواع فروشگاه ساز آنلاین وجود دارد یک آموزش جامع و کاملی به صورت سیر تا پیاز ساخت فروشگاه اینترنتی را تهیه کنم که از آن برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی رایگان استفاده کنید. در این آموزش سعی کردهام تا کلیه مراحلی که باید برای ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس یا بدون وردپرس استفاده کنید را شرح دهم. در انتها نیز مقایسهای بین بهترین فروشگاه سازهای رایگان انجام میدهیم تا در نهایت تصمیم درست را برای ساختن فروشگاه آنلاین خود بگیرید.
آموزش سیر تا پیاز ساخت فروشگاه اینترنتی
درست مثل ساختن یک فروشگاه فیزیکی که به صورت سنتی ایجاد میشود، ساخت وب سایت فروشگاهی نیز دارای مراحل مختلفی است که باید آنها را به ترتیب و مو به مو اجرا کنید. در طی مراحل ساخت فروشگاه آنلاین باید به این موضوع اهمیت زیادی بدهید، چرا که در نتیجه نهایی کار شما تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. به همین دلیل برای درک بهتر موضوع و تفهیم سادهتر ساخت وبسایت فروشگاهی، سعی میکنم همزمان که در حال معرفی مراحل طراحی سایت فروشگاه اینترنتی هستم، ارتباط آن را با یک فروشگاه سنتی و فیزیکی نیز نشان دهم.
گام اول: انتخاب محل مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی
زمانی که بخواهیم یک فروشگاه فیزیکی در یک نقطه از شهر خود ایجاد کنیم، به دنبال محلی میگردیم که بیشترین تردد را داشته باشد و افراد مختلف به آن دسترسی داشته باشند. بنابراین سعی داریم که مکانی که انتخاب میکنیم ویژگیهای زیر را دارا باشد.
جمعیتشناسی و آشنایی با فرهنگ خرید افراد محل
مسیر پیادهروی
دسترسی پذیری و دارای محل پارک مناسب
وجود شرایط رقابتی با سایر فروشگاهها
مجاورت و در کنار هم بودن با فروشگاههای مرتبط
و…
در مورد طراحی سایت فروشگاه اینترنتی نیز باید همین روند را دنبال کنیم و بر اساس شرایط موجود بهترین انتخابها را داشته باشیم. میتوانیم گام اول را انتخاب هاست و فضای میزبانی (Host) مناسب در نظر بگیریم. انتخاب هاست مناسب از این جهت اهمیت دارد که سرعت لود سایت، پشتیبانی از حجم اطلاعات بارگذاری شده، امنیت وب سایت، پاسخگویی و پشتیبانی، قابلیت ساپورت کردن از بازدید بالای سایت سایر موارد
گزینهها و معیارهای مختلفی برای انتخاب هاست خوب وجود دارد که انتخاب هر کدام از آنها به سطح انتظار شما از فروشگاه بستگی دارد. معمولا شرکتهایی که در حوزه ارائه هاست به مخاطبان خود فعالیت دارند، به آنها توصیه میکنند که در ابتدای کار از فضای کمتری استفاده کنند که هزینه کمتری برای آنها داشته باشد. اما به مرور زمان و با افزایش تعداد مراجعه کنندگان به فروشگاه اینترنتی و حجم اطلاعات، محصولات و دادههای سایت، به فضای میزبانی یا هاست بیشتری نیاز خواهید داشت که مجبور به پرداخت هزینههای ماهیانه یا سالیانه بیشتری خواهید بود. برای مطالعه بیشتر در ارتباط با انتخاب هاست مناسب می توانید مقاله مقایسه بهترین شرکتهای هاست ایران را مطالعه کنید.
گام دوم: انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی
در هر حوزهای که قصد ساخت فروشگاه اینترنتی خود را دارید، باید یک نام متناسب و جذاب انتخاب کنید که با زمینه فعالیت شما در ارتباط باشد و مشتری به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. در حقیقت اسم فروشگاه به عنوان یک شناسنامه یا یک کارت ویزیت برای کسب و کار ما محسوب میشود که نقش مهمی در معرفی و جذب مشتریان به فروشگاه دارد. نام کسب و کار شما نشان از برند و اعتماد مشتری به شما خواهد داشت.
این مرحله به عنوان انتخاب دامنه (Domain) با استفاده از یک شرکت ثبت کننده دامنه شناخته میشود، که نام فروشگاه شما را تحت عناوین مختلف ثبت کرده و از این لحظه به بعد فروشگاه اینترنتی با این عنوان شناخته میشود.
دامنه فروشگاه اینترنتی باید به شکلی انتخاب شود که پیدا کردن آن در بین میلیونها وب سایت راحت باشد و نمونههای مشابه کمتری با همین نامها و کلمات تشکیل دهنده آن وجود داشته باشد. انتخاب و ثبت دامنه، هزینهی کمی دارد اما استراتژی مناسب و توجه به فاکتورهای مختلف آن میتواند تأثیر بزرگی بر آینده کسب و کار اینترنتی شما داشته باشد. انتخاب دامنه و استراتژیهای مربوط به کسب و کار اینترنتی مبحث بسیار پیچیدهای است که پرداختن به آن نیازمند یک مبحث جداست که پیش از این در مقاله راهنمای انتخاب دامنه مناسب به این موضوع پرداختهام.
گام سوم: طراحی و ساخت نمای داخلی فروشگاه
حالا که هاست و دامنه خود را با توجه به انتظار خود از سطح بازار انتخاب کردهایم، باید به سراغ ساخت سایت رفته و فروشگاه خود را راهاندازی کنیم. اما از آنجایی که انتخاب سیستم سایت ساز برای فروشگاه پروسه دیگری است و موضوع مهم دیگر در ساخت فروشگاه اینترنتی را تشکیل میدهد، ابتدا باید سیستم فروشگاه ساز خود را انتخاب کنیم.
در مورد فروشگاه اینترنتی و سایتهای فروشگاهی، این مرحله به عنوان انتخاب یک cms یا سیستم مدیریت محتوا شناخته میشود. ولی در عین حال، احتمالا برای افراد تازه کار چندان ساده نیست. به طور مثال کسانی که دوست دارند یک فروشگاه فیزیکی شیک و مشتری پسند داشته باشند، معمولا از طراحان دکوراسیون برای فضای داخلی فروشگاه فیزیکی استفاده میکنند.
اما در مورد طراحی سایت فروشگاه اینترنتی این مرحله به صورت انتخاب سیستم فروشگاه ساز معرفی میشود که تقریبا بخش اصلی هزینه راه اندازی سایت را شامل میشود. در زمان انتخاب سیستم مدیریت محتوا یا فروشگاه ساز آنلاین باید توجه کنید که امکانات اصلی همچون موارد زیر را دارا باشد.
امکان مقایسه محصول
نقد و بررسی محصولات
سیستم نظردهی کاربران
امکان ارسال مطلب و مقاله
درج و افزودن محصول به فروشگاه
دسته بندی و انتخاب برند محصولات
و…
از لحاظ گرافیکی و ظاهر سایت نیز فروشگاه اینترنتی باید از قالبهای زیبا و جذاب استفاده کرده باشد و همچون ویترین و دکوراسیون فروشگاه فیزیکی منجر به جذب مشتری و افزایش فروش شود. برخی از سیستم های مدیریت محتوا رایگان برای ایجاد فروشگاه اینترنتی عبارتند از:
ووکامرس
جوملا
مجنتو
اپن کارت
پرستاشاپ
این موارد به صورتی هستند که دست شما در انتخاب امکانات و توسعه آنها کاملا باز است و مدیریت کاملی روی آنها دارید. ولی در صورتی که بخواهید از سیستمی استفاده کنید که کار را برای شما سادهتر کند(که البته بیشتر مناسب افراد تازه مبتدی و کسانی که محصولات کمی دارند میباشد) میتوانید از سیستمهای فروشگاه ساز اشتراکی استفاده کنید که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند.
پرتال
شاپفا
سبد خرید
وبزی
سازیتو
کاموا
سی فایو
این نوع فروشگاه سازها نیازی به فضای هاست ندارند. کافی است در آنها ثبت نام کرده و بر اساس امکاناتی که به شما ارائه میدهند یکی از پلانهای رایگان یا پولی را برای فروشگاه خود انتخاب کنید. همچنین میتوانید با استفاده از قابلیت اتصال دامنه به فروشگاه که این سیستمها دارند از دامنه دلخواه خود برای فروشگاه اینترنتی استفاده کنید.
نقش فروشگاه سازها در ساخت فروشگاه اینترنتی
ظهور فروشگاههای اینترنتی باعث شده است که در مبحث طراحی سایت واژه جدید یا بهتر است بگوییم دسته بندی جدیدی تحت عنوان طراحی فروشگاه اینترنتی یا طراحی سایت فروشگاهی وارد میدان شود که تمرکز آن روی ایجاد بستر مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی باشد. کسانی که در گذشته با وبلاگ نویسی سر و کار داشتهاند و مدت زیادی در حال وبلاگ نویسی بودهاند، این موضوع را بیشتر درک میکنند و نقش فروشگاه سازها را در طراحی سایت راحتتر قبول دارند. چرا که مرحله به مرحله رشد و ظهور فروشگاههای انلاین را به چشم مشاهده کردهاند.
بنا به توضیحاتی که در بالا برای انتخاب سیستم مناسب برای سایت فروشگاهی ارائه دادم حتما متوجه شدهاید که به صورت کلی دو انتخاب برای ساخت فروشگاه اینترنتی خواهید داشت که عبارتند از:
فروشگاه ساز رایگان: این نوع فروشگاه سازها به صورت رایگان عرضه میشوند که آنها را باید در دسته بندی CMS در نظر بگیریم. نام این فروشگاه سازها از واژه انگلیسی Open Source گرفته شده است که مشخصات کلی این فروشگاه سازها را تعریف میکنند.
فروشگاه ساز اشتراکی: این نوع از فروشگاه سازها نیز به دو صورت رایگان و پولی عرضه میشوند که عنوان این فروشگاه سازها نیز از واژه انگلیسی Software as a Service برگرفته شده است که نقش یک گروه پشتیبان در کنترل و راه اندازی فروشگاه اینترنتی را نشان میدهد.
1. فروشگاه سازهای رایگان
فروشگاه سازهای رایگان به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا آماده(CMS) شناخته میشوند که امکان ساخت فروشگاه بدون نیاز به اطلاعات و مهارت برنامه نویسی را به شما خواهند داد. در این سیستمها شخصی کمک کننده شما نخواهد بود و 0 تا 100 کار در دستان شماست. برای استفاده از این سیستمها نیاز به هاست و دامنه مختص خود دارید که شامل نصب cms(سیستم مدیریت محتوا)، نصب پلاگینهای مورد نیاز، فارسی سازی، نصب قالب و… میشود که همگی این مراحل را باید خود شما طی کنید. یا اینکه با صرف هزینه از کسانی که در این زمینه آشنایی دارند بخواهید که فروشگاه شما را راهاندازی کنند. البته آموزشهای رایگان بسیار زیادی برای این سیستمها در سطح اینترنت نیز وجود دارند که به صورت خودآموز میتوانید آنها را یاد بگیرید.
مزایای سیستم های مدیریت محتوا برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی
کاملا رایگان و متن باز
سئو و بهینه سازی عالی
قابلیت توسعه و افزایش امکانات
وجود جامعه بزرگی از توسعه دهندهها
دسترسی به افزونههای متنوع برای افزودن امکانات
دسترسی به قالبهای متنوع برای تغییر ظاهر فروشگاه
وجود مستندات و راهنمای نوشتاری به زبان فارسی و انگلیسی
معایب سیستمهای مدیریت محتوا برای راهاندازی فروشگاه اینترنتی
از آنجایی که هستهی این سیستمها به صورت رایگان در اختیار شما میگیرد، برای ایجاد قالب، پلاگین و پشتیبانی نیاز به افراد متخصص دارید که در این بین نیازمند صرف هزینه خواهید بود. البته این هزینهها به شکلی نیست که برای کوچکترین چیزی هزینه کنید. چرا که مزیت اصلی سیستمهای اپن سورس که دسترسی به جامعه بزرگی از توسعه دهندهها و مستندات میباشد، به پلاگینها و قالبهای رایگان بسیار زیادی در وبسایت رسمی این سیستمها نیز دسترسی دارید. اما از آنجایی که نیاز به فارسی سازی یا برخی تغییرات خواهید داشت شاید در موارد بسیار کمی نیاز به پرداخت هزینه برای شخصی سازی و یا خرید محصولاتی که امکانات بیشتری در اختیار شما خواهند گذاشت دارید.
برای دریافت پشتیبانی قوی ماهیانه باید مبلغی بین 128 الی 428 هزار تومان بپردازید. پس قبل از اینکه وارد این حیطه شوید با آموزشها و مقالات رایگانی که برای این سیستمهای فروشگاهی وجود دارد یک آشنایی مناسب پیدا کنید و سعی کنید تا جای ممکن یادگیری خود را افزایش داده و بهروز نگه دارید.
این سیستم ها قالبهای متنوع و زیادی را ارائه میدهند ولی قالب های رایگانی که برای این سیستمها وجود دارند از زبانهای انگلیسی ترجمه شده است. بنابراین برای استفاده از آنها نیاز به ترجمه و راست چین کردن دارید.
به دلیل متن باز و پرکاربرد بودن، بیشتر مورد حمله و هک قرار دارند و باید در افزایش امنیت آنها نهایت تلاش خود را بکنید. البته از این نظر نباید زیاد نگران باشید، چرا که در مقایسه با سیستم اختصاصی جامعه بزرگی از برنامه نویسان برای این سیستمها وجود دارند که به محض یافتن یک راه نفوذ سریعا با یک بروزرسانی ساده این موارد را مرتفع میکنند.
احتمال بیشتر مواجه شدن با طراحان سایت مبتدی و تحویل گرفتن یک سایت با کیفیت پایین خصوصا در ایران که مسئله کپی رایت نیز در این سیستمها اصلا رعایت نمیشود.
سرعت کمتر سیستم به دلیل استفاده نامناسب و غیر اصولی از افزونهها که باید نهایت دقت در این مسائل فنی را برای انتخاب افزونه مناسب داشته باشید.
2. فروشگاه سازهای اشتراکی
این نوع فروشگاه سازها به صورت رایگان عرضه میشوند و کافی است در سایت آنها ثبت نام کرده و بر اساس پلانهای مختلفی که به صورت رایگان و پولی عرضه شده و هر کدام از این پلانها امکانات خاصی را در اختیار شما قرار میدهد یکی از آنها را انتخاب کنید. سپس از بین قالبها و امکاناتی که برای هر پلن در اختیار شما قرار داده میشود فروشگاه خود را شخصی سازی کرده و راهاندازی کنید.
مزایای سیستم های فروشگاه اشتراکی
هزینه کم یا رایگان بودن
دسترسی به پشتیبانی سیستم
عدم نیاز به هاست اختصاصی
دسترسی به قالبهای متنواع و فارسی
معایب سیستمهای فروشگاه اشتراکی
عدم دسترسی کامل به فروشگاه
غیر قابل توسعه بودن توسط خود شما
محدودیت در توسعه و افزایش امکانات
تامین امنیت از سوی ارائه دهنده خدمات که افراد محدودی در توسعه آن نقش دارند و به همین دلیل اگر راه نفوذی در آن ایجاد شود تا بهروزرسانی و رفع آن ممکن است مدتی طول بکشد.
فروشگاه ساز اشتراکی یا استفاده از CMS آماده؟
شاید پاسخ دادن به این سؤال کمی سلیقهای و به تجربه افراد ارتباط داشته باشد، اما آشنایی با خدمات مختلف هر کدام از این دو گروه میتواند مسیر انتخاب بین یکی از این دو گزینه را روشن کند. برای کسانی که حرفهای هستند و تجربه طولانی مدتی در استفاده از این سیستمها دارند و ترجیح میدهند که کلیه فعالیتهای پشتیبانی، به روز رسانی قالب، رفع مشکلات سئو و حفظ امنیت وب سایت را انجام دهند، فروشگاه سازهای رایگان و استفاده از سیستمهای CMS آماده بهترین انتخاب است.
اما کسانی که در زمینه ایجاد سایت و فروشگاه اینترنتی تجربه چندانی ندارند و به اصطلاح افراد مبتدی و آماتور در این زمینه هستند، بدون شک استفاده از فروشگاه ساز اشتراکی انتخاب بهتری است. البته حرفهایها هم میتوانند از فروشگاه ساز اشتراکی استفاده کنند و حجم وسیعی از کار خود را به گروه پشتیبان واگذار کند و تمرکز خود را بیشتر بر بازاریابی و جذب مخاطب معطوف کنند.
اما مسئله انتخاب فروشگاه ساز با استفاده از CMS ها و فروشگاههای اشتراکی فقط به حرفهای یا مبتدی بودن ختم نمیشود. مسائل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند که شامل موارد زیر هستند.
صرفه اقتصادی
فراوانی و تعداد محصولات
نیازمند امکانات خاص
نیاز به پشتیبانی فنی
برای روشنتر شدن موضوع میتوانید از مقاله معرفی بهترین فروشگاه سازهای رایگان استفاده کرده و بر اساس مقایسهای که بین هر دو گروه از این سیستمها شده است یکی از آنها را انتخاب کنید. بعد از اینکه سیستم فروشگاهی مناسب خود را یافته و انتخاب کردید کافی است کارهای لازم برای نصب و راهاندازی را طی کنید. در فروشگاههای اشتراکی این مرحله فقط مربوط به ثبت نام در سایت مورد نظر و طی مراحل برای افزودن محصول و تنظیمات فروشگاه است و در CMS های رایگان این موارد شامل خرید هاست، خرید دامنه، نصب و راهاندازی سیستم فروشگاهی مورد نظر و انجام مراحل برای افزودن محصول و تنظیمات فروشگاه خواهد بود. جزییاتی از این مراحل نیز در مقاله آموزش رایگان ساخت سایت توضیح داده شده است که میتوانید از آن استفاده کنید.